Skribent:
Kategori:

Dagisbarn

Skribent:
Kategori:

Dagisbarn

Så får du barnen att sova i egen säng

Vill du ha nattsömnen och dubbelsängen tillbaka? Här är tipsen för att få barnet att sova i sin egen säng. Hela natten!

pojke sover

Är du en av dem som har en sprattlande varelse i sängen varje natt? Som ger dig en spark och en liten knytnäve i ryggen när du minst anar det? Men som också ger dig varmt mys och lite roligt babblande mitt i natten?

Det finns både fördelar och nackdelar med att ha barn i sängen när man ska sova. Det kan vara både trevligt och mysigt, men också trångt och frustrerande – och inte minst kan det gå ut över nattsömnen. Och dessa barnen kan ju inte ligga där för evigt, så kanske är det på tiden att ta nattsömnen och dubbelsängen tillbaka en gång för alla?

Vi har pratat med Karin Johanson på Oslo Jordmor og Kvinnesenter, och Karin Naphaug, eller “Sov-Karin” som barnen kallar henne. Här är era bästa tips:

Bra nattningsrutiner är viktigt

Barnmorska Karin Johansson.

Barnmorska Karin Johansson. Foto: Gry Traaen

– Om alla sover gott i samma säng är det inte ett måste att barnen sover i sin egen säng. Jag tror att många känner att de måste få barnen till att sova i egen säng, men jag rekommenderar att varje enskild familj gör det de själv känner för, och hittar sätt där alla sover tryggt och gott, säger Karin Johanson.

– Det första halvåret är det rekommenderat att barnen sover i samma rum som sina föräldrar. När de sedan ska sova i egen säng rekommenderar jag att ni stoppar om den lilla väl med ett täcke, så att de ligger gott, tätt och varmt. Du kan även gärna värma upp sängen med en värmeflaska så att sängen är varm och behaglig. Det är även viktigt med kvällsrutiner så att barnet känner igen det som sker på kvällen och förstår att det är tid att lugna ner sig, säger Johanson.

Hon menar att en viktig del av kvällsrutinen är att lägga sig i tid och inte vänta tills barnet är övertrött. Se också till att ha gott om tid till att lugna ner och använd gott om tid i övergångarna. Det handlar om att göra nattningen till något trevligt och skönt.

– I utvecklingsfaser där det sker mycket i kroppen är det vanligt att barnen vaknar mer. Fram tills barnen är 3–4 år har de inte så långa sömncyklar, och de vaknar ofta några gånger under natten. För några barn kan ett belöningssystem fungera för att göra dem motiverade till att sova i sin egen säng, medan det för andra inte hjälper. När barnen är så stora att man kan prata med dem så rekommenderar jag det.

Lösningar och metoder

Det finns många olika metoder och lösningar, och barnpsykologerna har delade meningar om vad som fungerar och vad som är bäst. För nattvandrarna som kommer till föräldrasängen mitt i natten har Johansen ett tips.

– Något som kan fungera för lite större barn som inte vill ligga i sin säng är att låta dem ligga på en madrass vid sidan om föräldrarnas säng. Efter ett tag är det inte lika intressant att ligga där längre. Det barnen vill är ju att ligga i samma säng som föräldrarna, och om de sover på en madrass i föräldrarnas rum kan de lika gärna ligga i sängen i sitt eget rum.

Tydlighet, motivation och förutsägbarhet

Karin Naphaug, eller “Sov-Karin” som hon också kallas, har lång erfarenhet av att lösa sömnproblem för barn från 0 till 8 år. Hon är utbildad sjuksköterska och specialsjukvårdare för barn, och har jobbat som sömnterapeut åt barn i flera år. Hon har också gett ut boken “Sov godt” där det förutom många tips också presenteras flera sömnösningar.

Karin Naphaug

Karin “Sov-Karin” Naphaug har arbetat med barn och sömn i flera år och är författare till boken “Sov godt”.

– Om alla sover gott i samma säng är det ju inte något problem, men mitt intryck är att många par är oense om hur mysigt det faktiskt är att ha ett barn i sängen när de sover. Jag menar att alla sover bäst i sin egen säng.

För att få de små att sova i sin egen säng menar Naphaug att föräldrarna först och främst måste vara tydliga i kommunikationen, så att barnen förstår vad de vuxna menar. Det är också viktigt att de vuxna är eniga, motiverade och konsekventa så att de klarar att genomföra det.

– Det är viktigt att föräldrarna är förutsägbara och tydliga, och att de säger ifrån till barnen vad som gäller i förhand. Om föräldrarna är oense om hur de ska hantera nattningssituationen är det viktigt att hitta en gemensam strategi som båda är eniga om och som de vet att de klarar att genomföra. Ju tidigare man hittar en sådan strategi, ju bättre är det, säger Naphaug.

Skillnad på små och stora barn

Karin Naphaug menar att en långhelg kan vara nog för att ändra nattvanorna för de minsta barnen. För skolbarnen kan det ta längre tid.

– Vad som fungerar varierar från familj till familj och från barn till barn, men det allra viktigaste är att underlätta för bra sömn. En del av denna underlättningen går ut på att etablera en nattningsritual där samma sak sker varje kväll. Därefter är det viktigt att få bukt med övertröttheten genom att somna i förväg. Lägger barnet sig för sent ger det dåliga efterverkningar för sömnen. “Sömntåget” går fort och det gäller att stå på perrongen när sömntåget går, säger Naphaug.

Det är även skillnad på små och stora barn, men oavsett ålder är det viktigt att prata positivt om rummet och om sängen.

– För de minsta är det också viktigt med ett positivt kroppsspråk och för de större barnen kan en belöningskalender vara smart. Belöningen kan vara att de får klistermärken eller att de får lov att välja vad familjen ska ha till middag när de har sovit en hel natt i sin säng. Detta kan inspirera barnen till att stanna i sängen hela natten.

Succémetoden – finns den?

Några barn lägger sig gärna i sin egen säng på kvällen men vaknar några timmar senare och kommer intassande på natten. Vad gör vi med dessa nattvandrare?

– Till nattvandrarna rekommendera jag “följa tillbaka till sängen”-metoden som är en metod för att somna om när barnet vaknar på natten. Man börjar med att följa barnet tillbaka till sängen på natten och gå tillbaka till sin egen säng. Om barnet protesterar mot detta kan du sätta dig på en stol bredvid sängen. Nästa natt kan du följa med tillbaka till sängen och sätta dig på en stol med ryggen mot dörröppningen om barnet protesterar. Poängen är att följa barnet en kortare och kortare väg tillbaka till sängen för varje natt, och gradvis ge mindre och mindre service, säger Karin Naphaug.

– Återigen – det allra viktigaste är att föräldrarna klarar att vara tydliga och inte ge upp. Belöningen är att alla till slut kommer sova i sin egen säng – hela natten!