Skribent:
Kategori:

Dagisbarn

Skribent:
Kategori:

Dagisbarn

Så får du ditt barn att sova

Sömnsvårigheter är något som många barnfamiljer tampas med. Störd sömn under längre tid kan leda till både utmattade barn och föräldrar. Goda Tider har de bästa sömntipsen för att få ditt barn att sova tryggt i egen säng.

barn sover i egen säng
Rutiner gör det lättare att komma tillrätta med sänggåendet. Foto: iStock

Vissa barn sover tryggt i sin egen säng redan från början. För andra kan det ta längre tid, speciellt om det har fått in vanan att sova hos föräldrarna. För att komma till rätta med sänggåendet är det viktigt med bra rutiner.

– Sömnrutinerna är mycket viktiga. Gör exakt samma saker varje kväll i samma ordning – ta på pyjamas, borsta tänder, sjunga, säga godnatt till gosedjur etcetera. Det hjälper kanske inte första gångerna, men på sikt bidrar det till trygghet. Ibland är det också bra att ta övergången till egen säng i små steg, till exempel genom att ligga bredvid barnets säng i början och sedan gradvis flytta längre bort, säger Martin Forster, psykolog ansvarig för barnpsykologi på digitala vårdtjänsten KRY.

Försök att koppla av innan läggningen

Psykolog Martin Forster

Martin Forster, psykolog

– Det brukar ofta vara bättre att sikta på en lugn, trygg och förutsägbar läggning, än på att den ska bli rolig. Om exempelvis sagan är för spännande vill barnet gärna höra en till och det kan bli svårt för barnet att somna, säger Martin Forster.

Stäng av alla bildskärmar några timmar före sänggåendet

Studier visar att den som använder skärmar strax innan läggdags får svårare att sova. Därför är det klokt att undvika skärmar någon timme innan ni ska sova, annars finns det risk för att skärmljuset försämrar sömnen.

– Generellt är det viktigt att hjälpa barnet att varva ner innan läggdags. Gör lugna saker. Det kan exempelvis hjälpa att läsa en saga eller sjunga och det spelar inte så stor roll vad ni gör, så länge det blir samma sak varje kväll, säger Martin Foster.

Vad ska jag göra om barnet lämnar sängen?

Om barnet ropar och går upp ur sängen är det bäst att lugnt försöka ta med sig barnet tillbaka till sängen och stoppa om det igen.

– Det är såklart svårt med ett gallskrikande barn, men det brukar gå bättre om man bara lyckas behålla sitt lugn. Sitt kvar, ligg bredvid, trösta lugnt. Om du som förälder varvar upp känslomässigt eller börjar prata för mycket med barnet blir det såklart svårare att somna om, säger Martin Foster.

Skillnad med äldre barn

Med det äldre barnet kan man försöka resonera och komma överens om mål tillsammans. Det är inget man gör klockan tre på natten när barnet drömt en mardröm, men som går att diskutera och planera i förväg.

– Vilken är den första utmaningen som barnet ska klara av nästa gång det vaknar? Kanske att mamma/pappa följer med tillbaka till sängen och väntar en stund, istället för att barnet sover resten av natten i föräldrarnas säng?, säger Martin Foster.

Därför är det bra att låta små barn sova i egen säng

Samsovning är ett hett ämne för både förespråkare och kritiker. Forskning visar på att det kan finnas en liten förhöjd risk för plötslig spädbarnsdöd hos barn som samsover, vilket har gjort att socialstyrelsen rekommenderar att spädbarn upp till tre månader bör sova i egen säng.

Ett annat omdebatterat ämne är 5-minutersmetoden. Det är en metod som många värjer sig mot, eftersom det känns instinktivt fel att inte ingripa när barnet ligger och skriker. Samtidigt kan det vara en metod som fungerar bra för andra familjer.

– Det finns inget belägg för att metoden skulle skada barnen, men på längre sikt finns det heller inget stöd för att barn får bättre sömn om metoden används, säger Martin Foster.

Fem tips för att få ditt barn att sova i sin egen säng

  1. Följ en rutin vid läggningen
    Rutiner för sänggåendet kan underlätta övergången när barnet ska börja sova i egen säng. Gör samma sak varje kväll och försök lägga er samma tid på vardagar och helger. Det skapar trygghet och gör omvärlden mer förutsägbar för barnet.
  1. Ta det lugnt
    Ha för vana att varva ner innan sänggåendet, det gör nattningen enklare.
  1. Undvik skärmar
    Undvik att låta barnet titta på skärmar någon timme innan ni ska gå och lägga er, då detta annars kan rubba dygnsrytmen, vilket gör det svårare att somna.
  1. Lär barnet att somna själv – flytta dig succesivt ut ur rummet
    Ett sätt att få barnet att vänja sig vid att sova i egen säng är att successivt flytta ut ur rummet. Sätt dig bredvid barnet och för var kväll som går flyttar du längre och längre bort från sängen vid nattningen.
  1. Tillämpa samma metod om barnet vaknar
    Om barnet vaknar under natten, så stoppa om barnet utan att ta upp det och säg god natt och lämna rummet igen. Upprepa proceduren tills barnet sover. Var beredd på att det kan ta längre tid de första gångerna.

Källa: Barnakuten