Skribent:
Kategori:

Föräldrarollen

Skribent:
Kategori:

Föräldrarollen

När barnen vill äta vegetariskt – här är tipsen till dig som förälder

Sixten och Ada var 9 och 7 år när de berättade för mamma Marie att de ville sluta äta kött. Här kan du läsa mer om familjens övergång till en vegetarisk kost och råden till dig som har ett barn som vill bli vegetarian.

2 år gammalt barn äter vegetariskt
Ett bra tips till föräldrar är att hitta vegetairska rätter som hela familjen tycker om. Foto: iStock

– Det var i samband med att en av deras kompisar hade tagit beslut om att bli vegetarian som barnen valde att sluta äta rött kött och kyckling. Det hade också påverkats av dokumentärer om djurhållning på teve, säger Marie Bondesson.

En växande trend bland yngre

Barn äter vegetariskt

Ada (9) och Sixten (11) äter nästan helt vegetariskt. Foto: Privat

Idag är Sixten 11 och Ada 8 år och de äter nästan helt vegetariskt. Marie har märkt att barnen pratar mycket om hur köttkonsumtionen påverkar miljön och klimatet.

– Mina barn pratar mycket om miljöaspekterna. Att köttkonsumtionen påverkar miljön. Jag tycker att det är bra att de är medvetna och vill bidra till ett hållbart samhälle. Sedan tror jag inte heller att det är bra för kroppen att äta för mycket kött. Nu äter hela familjen vegetariskt. Det är kul att barnen är engagerade i vad de vill äta, menar Marie Bondesson.

Vill få barnen att engagera sig i vad de äter

Föräldrarna har alltid försökt stötta barnen i deras beslut om att äta vegetariskt. Ett av Maries bästa tips till föräldrar som har barn som vill äta grönt, är att försöka få barnen att engagera sig i vad de äter och i matlagningen.

Sara Ask

Sara Ask. Foto: Jan-Åe Eriksson

–Barnen får själva vara med och tycka till om maten. Jag tror till exempel att det är en myt att barn inte skulle tycka om bajlväxter. Både mina barn och deras kompisar äter det utan problem, påpekar Marie Bondesson.

Sara Ask är legitimerad dietist och har skrivit flera vegetariska kokböcker. Bland annat kokboken ”Mera vego – vegetarisk mat för hela familjen”. Som dietist arbetar hon mycket med barn och hon håller med om att ett bra tips till föräldrar är att hitta rätter som hela familjen tycker om.

– Att hitta rätter som både föräldrar och barn gillar, så att måltiden inte blir för krånglig att få till och fortfarande känns gemensam. Många rätter går att kombinera så att den som vill kan addera kött eller fisk, menar Sara Ask.

En av barnens favoriträtter hos familjen Bondesson är bolognese på belugalinser.

– Det är en favorit och sedan tycker de om ärt- och spenatsoppa. Vi äter också mycket baljväxter. Nötter och frön ingår i deras dagliga mat, liksom mjölkprodukter och ägg.

Familj som äter vegetarisk middag

Många rätter går att kombinera så att den som vill kan addera kött eller fisk. Foto: Privat

Det här behöver du som förälder känna till – ge berikade produkter

Åsa Brugård Konde, nutritionist på Livsmedelsverket har varit med och tagit fram de generella matråden för spädbarn och barn.

Åsa Brugård Konde

Åsa Brugård Konde.

– Det går bra att ens barn äter helt vegetariskt, så länge kosten är rätt sammansatt. Vegetarisk mat är ett hälsosamt alternativ för både barn och vuxna. Ännu finns det inte så mycket forskning på barn men när det gäller vuxna vet man att det minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och typ 2 diabetes. Att vänja barn vid vegetarisk mat är bra både för deras framtida hälsa och miljön. Många barn äter dessutom för lite grönsaker. Vi skulle också behöva äta mer grönt generellt för att minska vår påverkan på både miljö och klimat.

Rätt sammansatt vegetarisk mat kan innehålla allt ett barn behöver, kött och fisk är inget måste. Däremot ställer det högre krav på att maten vi äter är näringsrik. För att man ska vara säker på att barnet ska få i sig den näring det behöver är det bra att komplettera kosten.

– För de minsta barnen finns inte kosttillskott med vitamin B12, därför behöver man ge berikade produkter som innehåller detta. Man bör också fortsätta ge D-vitamindroppar efter två års ålder om barnet inte äter fisk, menar Åsa Brugård Konde.

Se till att barnet får i sig tillräckligt med energi

Åsa Brugård Konde påpekar att en utmaning med vegetarisk kost kan vara att barnet inte får i sig tillräckligt med energi.

– Många tror att det kan vara svårt att få i sig protein, men det brukar inte vara ett problem så länge man äter mycket annan proteinrik mat, till exempel bönor, ärter, baljväxter och sojaprodukter. Det viktiga är att barnen får i sig sånt varje dag, om man tar bort kött och fisk ur deras kost. Vegetarisk mat innehåller volymmässigt mindre energi och därför behöver man hålla koll på att barnet får i sig tillräckligt med bra alternativ.

Fem bra tips när ditt barn vill bli vegetarian

  1. Uppmuntra barnet att läsa på
    Har ditt barn nyligen bestämt sig för att avstå från kött, uppmuntra honom eller henne att läsa på och kolla vad som krävs för ett bra näringsintag.
    Livsmedelsverket har en bra informationstext i fråga, texten riktar sig främst till föräldrar men kan läsas av större barn. Där hittar du också en specifik text om veganmat för barn. I artikeln ”Vegetarisk mat är bra – även för små barn” skriver Sara Ask också mer om vegetarisk kost till barn.
  2. Se till att barnet får i sig rätt näring
    En av de stora utmaningarna med den helvegetariska kosten är att se till att barnet får i sig tillräckligt med järn, vitamin B12 och zink. För att man lättare ska tillgodogöra sig järn kan det vara bra att äta C-vitaminrik mat i anslutning till måltiden – C-vitamin hjälper kroppen att lättare ta upp järnet.
    Äter man inte kött och fisk är det viktigt att man ersätter detta med annan näringsrik och proteinrik mat. Om barnet kan tänka sig att äta fet fisk ibland är det bra, eftersom den innehåller mycket nyttigt, bland annat omega-3. Omega-3 finns också i rapsolja. Baljväxter, som linser, bönor, ärter och soja-, fullkorn-, mjölkprodukter/berikade vegetabiliska drycker, rapsolja, grönsaker och frukt, är mat som bör finnas på barnets meny varje dag. Nötter och fisk ger också bra näring.
    Det är också viktigt att använda salt som innehåller jod. Däremot ska man undvika att ge riskakor och risdrycker till barn under sex år, då de annars riskerar att få i sig för höga halter av arsenik.
  3. Tillräckligt med energi för att växa
    Livsmedelsverket rekommenderar fullkorn till alla, även små, men det kan vara bra att varva mellan fullkornsprodukter och produkter utan fullkorn till de allra minsta. Fullkorn innehåller annars mycket näring och bör finnas på menyn varje dag. Håll koll på att barnet växer som det ska, ge lite extra fett i maten för att få upp energiinnehållet och ge många måltider för att underlätta att barnet får i sig tillräckligt med energi. Berätta också på BVC och i barnets skola att ni äter vegetariskt.
  4. Fetter
    Många barn får i sig för lite fleromättade fetter, särskilt omega-3-fettsyror. Äter barnet fisk är det bra att ge det då och då men om barnet inte vill äta fisk kan man istället ge rapsolja och rapsoljebaserade margariner. Algolja innehåller också omega-3. Det är också bra att undvika att ge för mycket mättade fetter, som finns i exempelvis mejeriprodukter, då detta kan vara skadligt för hälsan.
  5. Komplettera med viktiga vitaminer, fetter och mineraler
    För att man ska vara säker på att barnet får i sig all näring som det behöver, är det nödvändigt att komplettera den vegetariska kosten med berikade livsmedel. Till barn under två år behöver man ge järnberikad gröt eller välling. Brist på B12 kan exempelvis ge upphov till nervskador och brist på järn till dålig tillväxt. De näringsämnen som är viktigast att ha koll på är vitamin B12, vitamin D, järn, zink, selen, jod, kalcium och omega-3 (kolla efter märkningen DHA på förpackningen).
    – Använd D-vitaminberikad mjölk och D-vitaminberikade fetter. D-vitamin ska man ge till alla barn under 2 år och det bör man fortsätta med längre om barnet inte äter fisk och D-vitaminberikade livsmedel, säger Åsa Brugård Konde.

Källor: Läkartidningen, Livsmedelsverket, Livsmedelverket och Läkartidningen