Kategori:

Föräldrarollen

Kategori:

Föräldrarollen

Så skapar du goda rutiner i vardagen

Här är tipsen på hur du kan få kontroll över den hektiska vardagen.

barn som äter
Barn tycker om att bli självständiga och få ansvar anpassat till deras ålder. Foto: iStock

Blir vardagen snabbt kaotisk med glömda matlådor och febrilt handlande när middagen egentligen borde stått på bordet? Det kan ibland bli kaotiskt för de flesta familjer men lyckligtvis är det möjligt att få bättre kontroll på dagarna, att undvika att hela tiden behöva jaga i kapp.

Det finns många goda råd för hur man kan lägga upp dagarna på ett så ändamålsenligt sätt som möjligt. Men akta dig för att gå ut för hårt, som på ett gym efter ett nyårslöfte. Då är det lätt att åka på “en smäll”. Det är klokt att inte försöka starta med alla punkter på en gång.

– Det är bra med rutiner men samtidigt är det en balansgång gällande hur “duktig” du ska vara. Överdriv inte. Det gör inget om saker är lite flytande. Börja med det lilla, sätt mål för dig själv och lägg till mer saker allt eftersom, tipsar sjuksköterskan Tone Bjørnson Aanderaa.

Tone Aanderaa

Sjuksköterskan Tone Bjørnson Aanderaa är Plusstids expert på familieliv. Foto: Gry Traaen

– Det är klokt att fundera ut var det oftast skär sig mest och börja med förändringarna där. Hennes råd är att välja ut några punkter som är viktiga att få på plats. Om dessa punkter är bättre dygnsrytm, veckovis planering för mat eller införandet av ett familjeråd, är upp till var och en. Men gå inte ut för hårt:

Här är experternas bästa tips för goda vardagsrutiner:

1. Gå upp i tid

Tillräckligt med sömn är viktigt för att kunna prestera väl på jobb och i skola. Det är samtidigt inte bra om morgonen är en uppenbar stressfaktor. Det är därför smart att gå till sängs tidigare på kvällen så att du kommer upp på morgonen utan stora svårigheter:

– Gå upp i god tid, i god tid före barnen. Vänj dig vid att gå upp direkt när väckarklockan ringer säger Bjørnson Aanderaa.

Om du har större barn kan du lära dem att själva ta ansvar

– Lär dem hur väckarklockan fungerar så att de klarar sig själva. Går du till jobbet innan barnen vaknar kan ni enas om att de ringer när de har gått upp.

Speciellt efter lov kan det vara svårt att etablera en bra dygnsrytm. Många vänder på dygnet och då kan det bli tunga dagar när man återgår till vardagen. Så är det också för de minsta:

– Barnen behöver ett erkännande för att också de skall bli motiverade att gå upp tidigt säger Aanderaa.

Det finns inget facit för hur just du skall justera dygnsrytmen, men när det gäller små barn och sömn är det mest skonsamma att gradvis lägga dem lite tidigare på kvällen.

– På detta sätt får de tillräckligt många timmar “på kudden” och slipper gå upp när de är väldigt trötta.

2. Involvera barnen

Och du, glöm inte att involvera barnen! Ett bra tips är att samla barn och vuxna för ett familjeråd ibland. Detta kan förebygga stress och konflikter.

– Ta reda på vilka rutiner barnen uppskattar och lyssna på deras synpunkter. Hur kan ni tillsammans enas som en familj?

Barnen bör få inflytande och möjlighet att bestämma något.

– Barn uppskattar att bli självständiga och de uppskattar att få ett eget ansvar som är anpassat till deras ålder. Det är viktigt för barn att få vara delaktiga i en förändring, de kanske inte alltid är positiva till det från början. När barnen får vara med i planeringen blir de snabbt mer motiverade påpekar Bjørnson Aanderaa.

christine otterstad

Christine Otterstad är mental coach, forfattare och föreläsare. Foto: Privat

Även den mentala coachen Christine Otterstad slår ett slag för involvering:

– I en upptagen vardag kan det vara lätt att glömma bort att prata med barnet om vad man skall göra. Men glöm inte att involvera barnet! Det är så undervärderat. Säg till på morgonen att det är träning på eftermiddagen så att barnet vet vad som väntar säger hon.

Nyckeln till ett gott samarbete är kommunikation:

– Med god planering och kommunikation kommer du långt. Involvera också gärna barnet i en matplanering för veckan säger hon.

3. Familjekalender

Otterstads bästa tips för att undvika kaos i hemmet är att ha en gemensam kalender där alla familjemedlemmarnas aktiviteter förs in. Då blir det inga missförstånd kring när det är fotbollsträning och föräldramöte.

– Översikt är nyckeln till en problemfri vardag och är du bra på att planera gör du det lätt för dig själv menar hon.

En veckoplanering för mat är också ett måste.

– Prata er samman om nästa veckas middagar på söndagen. Kanske kan ni tillsammans skapa en meny? Då kan er inköpslista utgå från den och inköpen kan göras på måndagen. Eller kanske få matvarorna hemlevererade, föreslår Bjørnson Aanderaa.

Hon förstår att all logistik kan kännas som ett arbete som tar död på all romantik, harmoni och lugn och ro men det behöver inte vara så:

– Planering är nyckeln och glöm inte att ta med barnen i planeringen säger hon.

4. Packa väskor och kläder på kvällen

Ett gott råd som kan göra morgonen mindre stressig är att packa gymväskan och lägga fram kläderna i förväg på kvällen.

– Kontrollera väderleksprognosen och fråga barnet vilka kläder han eller hon vill ha på sig. Berätta gärna hur vädret kommer att bli och att det är tråkigt att frysa. Finns det oenigheter angående klädseln får ni kompromissa, fastslår Bjørnson Aanderaa.

Skolprylar kan också packas kvällen före och en del förbereder också morgondagens lunch kvällen innan.

– Detta kan underlätta en trött och upptagen morgon, poängterar sjuksköterskan.

Vanor och rutiner kan vara svåra att få igång men när de väl är på plats kommer de att göra stor skillnad.

– Barn tycker om rutiner, det ger dem förutsägbarhet och trygghet.

5. Träna när barnen tränar

Den mentala coachen Christine Otterstad reagerar ofta på att föräldrar kör barnen till träningen och sedan sitter i en svettig gymnastiksal och väntar på att träningen skall ta slut.

– Detta är ju ett bra tillfälle att själv få en nypa frisk luft, så varför inte ta en joggingtur medan barnen tränar? Det är ju egentligen väldigt märkligt att föräldrarna sitter och tittar på när barnen tränar. Här handlar det om att hitta andningshål i vardagen. Var kreativ och sök efter enkla lösningar, föreslår hon.

Att träna tillsammans med barnen är också en bra familjeaktivitet som kan knyta er samman. Sätt upp gemensamma mål för träningen och uppmuntra varandra!

6. Alliera dig med andra

De flesta föräldrar lägger mycket tid på att följa barnet till skola och till fritidsaktiviteter. Här finns det både tid och kraft att spara!

Christine Otterstad rekommenderar att organisera grupper i grannskapet för att följa till skola och SFO. Dessutom kan det vara klokt att samåka till aktiviteter på eftermiddagar och kvällar. Det är kanske inte nödvändigt att köra till handbollen varje gång?

– På detta sätt sparar du energi på många sätt säger, Otterstad.

Har du far- eller morföräldrar eller andra familjemedlemmar i närheten är det bra att kunna be om hjälp. Det samma gäller grannar. Kanske ni kan turas om att hämta varandras barn på dagis och laga enkla vardagsmiddagar åt varandra?

– Läxhjälp är också något ni bör nyttja. Det kan hjälpa barnet att etablera en god rutin för läxor och inte minst får barnet gjort sina läxor medan huvudet är klart. Efter aktiviteter eller när barnet är trött på kvällen är det hopplöst att starta med läxor.

7. Sänk kraven

– När det kommer till städning och annat hushållsarbete är det kanske klokt att göra en röjning under helgen när det lugnat sig lite? Även här kan barnet bidra. Allt eftersom barnet blir äldre kan du ge det mer krävande uppgifter, förslår sjuksköterskan Tone Bjørnson Aanderaa.

Hon menar att föräldrar bör sänka kraven och unna sig själva pauser. Det viktigaste är ju trots allt att vara tillsammans.

Hon backas upp av den mentala coachen Otterstad som menar att föräldrar bör lämna hamsterhjulet med jämna mellanrum.

– Ja, föräldrarna måste absolut få slappa lite också! Tänk efter vad du måste göra och vad som kan vänta. Det är också viktigt att inse att halvvägs kan vara bra nog, avslutar Otterstad.