Kategori:

Barn och uppväxt

Kategori:

Barn och uppväxt

Så stort sömnbehov har barn i olika ålder

Här är översikten över antal timmar som rekommenderas.

barn sover
Se upp så att inte "sömntåget går". Du bör lägga barnet innan det blir övertrött. Foto: iStock

Barn och ungdom behöver mer sömn än vuxna, det är därför viktigt att föräldrarna ser till att barnet får den sömn det behöver säger Mari Hysing, specialistpsykolog och sömnforskare vid universitetet i Bergen.

Mari Hysing

Mari Hysing forskar på barn och ungas sömnbehov. Foto: Universitetet i Bergen.

Efter lov kan det ta lite tid att komma in i vardagsrytmen igen, detta gäller också dygnsrytmen.

– Det är viktigt att barnet får de timmar med sömn de behöver. Det vill säga att läggdags bör vara vid ungefär samma tid varje kväll, berättar hon.
Hos större barn och ungdomar kan lov medföra en ändrad dygnsrytm. Då hjälper det inte att lägga sig någon timme tidigare när skolan startar igen, om man inte är trött. Vad som är klokt är att komma upp i tid på morgonen. Detta kan göra det lättare att somna på kvällen. Detta rådet gäller både för barn och för vuxna understryker sömnexperten.

När det kommer till hur många timmar barnet behöver på kudden rekommenderar sömnforskaren National Sleep Foundations översikt:

Så mycket sömn behöver ditt barn:

  • Rekommenderad sömn för nyfödda är mellan 14 och 17 timmar per dygn
  • Spädbarn mellan 12 och 15 timmar per dygn
  • Småbarn mellan 11 och 14 timmar
  • Förskolebarn mellan 10 och 13 timmar
  • Skolbarn mellan 9 och 11 timmar
  • Tonåringar mellan 8 och 10 timmar

Källa: National Sleep Foundation

Därför är sömnen viktig

Mari Hysing är en forskare som undersökt samband mellan sömn och psykisk hälsa under de två första levnadsåren. Studien visar att tonåringar som sov mindre än elva timmar per natt, och som vaknade under natten fungerade sämre socialt och brottades med svårare besvär än barnen som sov mer.

Sjuksköterskan Nina Misvær menar att detta bekräftar hur viktigt antalet sömntimmar är för barnen och understryker att rekommendationerna för de minsta barnen inkluderar eventuell sömn under dagen.

Nina Misvær

Nina Misvær är föreläsare vid OsloMet och har skrivit flera föräldraskapsböcker, också om barns sömn. Foto: Benjamin A. Ward

– Sover barnet för lite kan det på sikt leda till aggression och känslomässiga problem. Sömn är helt enkelt grundläggande för barnets optimala utveckling och det försöker jag förmedla till föräldrarna.

Misvær har under flera år hjälpt föräldrar som kämpar med att få sina barn att sova. Hennes råd är att förstå att sömn är ett viktigt behov. Sova tillsammans? Gråtmetoden? Napp? I djungeln av välmenande råd är det inte enkelt att veta vad man ska göra när det handlar om barn och sömn men vissa saker är åtminstone vettiga:

När barnet är sex månader bör nattamningen avslutas. Detta är enklare att genomföra om mamma inte finns i huset, nu måste pappa komma in på banan.

Barnet behöver lära sig att sova på egen hand, utan hjälp från föräldrarna i form av amning eller vaggning. Har du svårt att lyckas med detta bör du prata med en sjuksköterska – de har alla kompetens inom området sömn.

Akta dig så att inte “sömntåget går”

För förskolebarn och skolbarn är trygga ramar och rutiner viktiga. Det är bra att läsa för barnet och detta behöver inte ske i sängen. Ha gärna en mysig stund i soffan innan barnet går till sängs. Från nioårsåldern kan barnet gärna läsa själv och det är trevligt med en mysstund med lite småprat.

Sjuksköterskans råd är att trappa ned på aktiviteten inför läggdags och undvika att “sömntåget går”. Blir barnet övertrött är det lätt hänt att det blir överaktivt. Övertrötta barn har dessutom en tendens att vakna tidigt nästa dag.

– Var därför uppmärksam på tecken som tyder på att barnet börjar bli trött och säg till att “nu är det läggdags”. Är du otydlig och istället säger “ska vi kanske gå och lägga oss nu” kommer du ingen vart.

Misvær är av den åsikten att sömn och läggning skall vara mysigt. Använd därför inte sängen som ett straff.

Undvik att säga saker som “Var snäll, annars får du gå och lägga dig” avråder hon.

Undvik skärm i sovrummet

En av utmaningarna när det gäller större barn är att sovrummet både är ett uppehållsrum och stället att sova. På kvällen kan det vara klokt att avlägsna röra från sängen och golvet runt sängen samt stänga av dator och tv. Mobilen bör läggas utanför.

– På detta sätt blir det en glidande övergång mellan dag och kväll. För stora barn och ungdomar kan detta vara en utmaning, att sovrummet också är ett uppehållsrum. Då blir det inte alltid en så bra övergång mellan dag och kväll.

När det gäller användning av skärmar och telefon rekommenderar psykologen att införa regler medan barnen är små. Tänk förebyggande.

– Har tonåringen alltid haft med sig telefonen i rummet vid läggdags kan det vara svårt att plötsligt ändra på reglerna. Det kan då bli en konflikt och en maktkamp. Försök att införa goda vanor och regler medan barnen är små, rekommenderar Hysing.

Förutom det blå skenet från telefonen, som kan verka stimulerande, kan också det som sker på sociala medier under kvällen vara förödande för nattsömnen.

– Barnet behöver inte självt vara aktivt. Det räcker att det dyker upp ett snapchat like före sängdags. Detta kan sätta igång tankar hos barnet, både positiva och negativa, vilka kan vara förödande för sömnen, varnar Hysing.

Hon rekommenderar att en kontakt tas med de andra föräldrarna i klassen så att det kan sättas gemensamma regler kring vilken tid man bör sluta för kvällen.

– Är reglerna olika blir detta väldigt synligt när barnet går och lägger sig. Detta bör vara ett tema vid föräldramöten redan från fjärde klass, menar Hysing.

Barn bör inte heller hålla på med leksaker ända fram till läggdags.

– Dels för att detta försämrar sömnen men dels även för att koncentrationen blir sämre när barnet blir trött, avslutar Hysing.

3 sömntips:

  • Försök att ha samma tid för sänggående varje dag.
  • Försök se till att barnet inte blir övertrött.
  • Inför regler för användning av dator och mobil i sovrummet.