Skribent:
Kategori:

Spädbarn

Skribent:
Kategori:

Spädbarn

Sex tips om bebisen vaknar mitt i natten

Det är inte kul att behöva gå upp mitt i natten varje dag för att bebisen skriker och vill upp. Vi ger dig sex goda råd!

Det finns många vägar till målet att få bebisen att somna om på natten - lyckligtvis! Foto: Mindy Oolson

Bebisar är som folk är mest – alla är unika. Goda tider-experten Tone Aanderaa betonar av att varken hon eller andra har ett facit.

– Det följer inte med en bruksanvisning när du får en bebis. Ta nattamning: biologiskt sett har spädbarn inte ett behov av det efter sexmånadersåldern. Men det betyder inte att ni inte kan fortsätta, om det känns rätt för er.

Hälsoexperten menar att det i vilket fall är klokt att börja att få in rutiner när bebisen är tre månader gammal. Som att tydliggöra att det är skillnad på natt och dag.

– Det finns många vägar till målet och många sätt att göra detta på. Det finns inget facit, poängterar Tone.

1. Bestäm dig för att göra något

Har du ett barn som helst vill gå upp redan klockan fem på morgonen (natten) så behöver du inte acceptera det. Du måste göra något åt situationen.

Visa barnet tydligt när det är natt och när det är dag. Det är inte barnet som bestämmer när det är morgon – det är du. Allt före klockan sex är natt, men det vet inte barnet. Därför måste du lära bebisen det.

2. Starta tidigt

Under de första tre månaderna av barnets liv ska man låta det var som det är. Alltså måste du helt enkelt finna dig i att bebisen vaknar flera gånger om natten. Du kan hjälpa utvecklingen av dygnsrytmen genom att lägga bebisen i ett ljust rum på dagen och i ett mörkt rum på natten.

Efter dessa månader kan du lära barnet att klockan fem är natt – till och med när barnet vaknar och vill ha mat. Ge lite mat, och lägg tillbaka barnet i sängen igen.

Efter sexmånadersåldern har inte bebisar fysiologiskt behov av mat på natten. Men du måste själv avgöra om det känns rätt för dig och ditt barn att fortsätta med nattamning.
Tone poängterar vikten av att möta föräldrarna där de är. Kommer det en mamma till henne och är helt utsliten för att bebisen vill amma hela natten och dessutom äter dåligt dagtid kan hon som sjuksköterska hjälpa till att få in goda rutiner.

– Det är upp till den enskilda föräldern att känna vad som är rätt för denne och barnet. Dessutom är bebisar olika. – Vissa behöver mer närhet än andra och vissa mödrar vill också gärna amma på natten fram tills att barnet fyllt ett år, poängterar hon.

3. Är barnet utvilat?

När barnet vaknar tidigt ska du kolla han/hon har ett behov av att sova lite till. Om barnet sätter sig upp i sängen, redo för en ny dag, har barnet sovit tillräckligt. Men om bebisen gnider sig i ögonen och verkar otillfredsställd är han eller hon fortfarande trött.

Några barn vaknar tidigt för att de blir väckta av till exempel ljud och ska då kunna somna om igen. Om barnet är klarvaket behöver ni jobba med problemet.

Det du kan göra är att räkna ut hur mycket sömn den lille får under loppet av ett dygn. Kanske sover bebisen för länge på dagen och kan därför inte sova tillräckligt på natten? När barnet är sex månader ska han/hon inte sova efter klockan 16. Du kan gärna väcka barnet gradvis tidigare och tidigare. Prova dig fram och se vad som passar bäst för er. Vissa barn behöver mer sömn än andra.

4. Lägg barnet i god tid

Vissa föräldrar lägger sina barn sent, i hopp om att det ska sova längre. Det kan få motsatt effekt, då barn snabbt blir övertrötta. Det resulterar i dålig sömn och tidig uppvakning.

Vad som är rätt tid att läggdags varierar från barn till barn – och justeras fram och tillbaka beroende på hur mycket barnet sover under dagen. Här är rekommenderade läggtider från Sleep Sisters i USA:

Nyfött: Låt barnet styra sin egen sömn.

1–4 månader: Lägg bebisen mellan klockan 20 och 23.

4–8 månader: Lägg barnet mellan klockan 17.30 och 19.30 beroende på hur mycket det har sovit på dagen.

8–10 månader: Lägg barnet mellan klockan 17.30 och 19, och inte mer än 3,5 timmar efter att han/hon har vaknat från sin sista tupplur.

10–15 månader: Lägg barnet mellan klockan 18 och 19.30, och inte mer än 4 timmar efter att barnet har vaknat från eftermiddagsluren.

15 månader till 3 år: Lägg barnet mellan klockan 18 och 19.30, runt 18 om barnet inte har sovit dagtid.

5. Lär barnet att sova i sin egen säng

Det kan vara bekvämt för föräldrarna att vyssja barnet först för att sedan bära över det sovande till sängen, men det är att göra sig själv en björntjänst. Lägg hellre barnet i sängen när han/hon är trött men innan barnet har somnat. På det sättet lär sig bebisen att somna själv och förknippar sängen med insomning. Det gör det också lättare för den lille att somna om av sig själv om han eller hon vaknar under nattens gång.

Det är också bäst att låta barnet somna utan napp. Detta kan ta tid. Men ni undviker att barnet vaknar av att nappen trillar ut under natten.

6. Belöna inte barnet

Om du tar upp barnet varje gång det vaknar för tidigt bidrar du till att det fortgår. Får barnet positiv uppmärksamhet i form av att du tar upp det och tröstar barnet är det som att ge en belöning. Lägg inte barnet framför tv:n medan du själv sover vidare – det leder enbart till att det vill göra samma sak nästa dag också.

Håll sovrummet svalt och mörkt och se till att det är väl ventilerat. Kom ihåg att det är slitsamt att få barn att sova länge i början, men att det på lång sikt lönar sig att jobba med det.

Källor: Sleepsisters.com, Norsk Helseinformatikk, Helsenorge.no, Voresbørn.dk

Tumregler

  • Det är klokt att skapa rutiner från att bebisen är tre månader gammal.
  • Från sexmånadersåldern har spädbarn inte längre ett fysiologiskt behov av mat på natten.
  • Lyft inte upp barnet från sängen om de vaknar för tidigt.
  • Prova er fram lite åt gången, när det gäller om barnet ska kliva upp och har fått tillräckligt mycket sömn.
  • Lägg barnet i rätt tid och lär barnet att somna själv, i sin egen säng.
  • Kom ihåg att det inte finns några regler – känn efter vad som känns rätt för er.