Skribent:
Kategori:

Graviditet

Skribent:
Kategori:

Graviditet

Fem typiska graviditetsbesvär

Att vara gravid kan vara en delad upplevelse. Samtidigt som du känner att det lilla livet växer inuti dig kan du få mycket kroppsliga besvär. 

graviditetsbesvär
Det finns lyckligtvis sätt att lindra vanliga graviditetsplågor. Foto: iStock

Graviditeten medför mycket förändringar i kroppen, redan vid de första symptomen på att du är gravid , till smärtor och besvär när du är höggravid. Här är fem typiska graviditetsbesvär – och tips på hur du kan hantera dem på bästa möjliga sätt.  

1. Foglossning och ryggsmärtor

En viss grad av foglossning kommer med alla graviditeter. Gravidhormonen gör så att bäckenbenen glider ifrån varandra och ger plats till ett växande foster, och plats för en förlossning. Detta gör i grund och botten inte ont, så foglossning bör inte behandlas förrän den upplevs som smärtsam och hämmande. De första symptomen kommer ofta vid 4–5 graviditetsmånaden, men några kan uppleva det så tidigt som i de första graviditetsveckorna. Det finns flera typer av foglossning. Läkare, barnmorska eller sjukgymnast kan undersöka detta närmre.  

Många förväxlar även foglossning med bäckenlåsning. Symptomen är i stor grad desamma, men medan foglossning beror på hormonella ändringar, beror bäckenlåsning på att bäckenlederna har låst sig. Om det är bäckenlåsning som ger dig smärtor kan några timmar hos en kiropraktor lösa problemet.  

Bra tips vid foglossning

  • Undvik rörelser som är smärtsamma.  
  • Lär dig de speciella teknikerna för att resa dig upp och ned från stolar, gå i trappor och in och ut från bilen. En sjukgymnast kan vägleda dig i detta.  
  • Byt ställning ofta när du sitter, och välj en hög stol framför en djup soffa. Försök att sitta under långvarigt arbete som matlagning.  
  • Gå i lugnt tempo, och försök undvika bärande och tunga lyft.  
  • Vila flera gånger om dagen för att avlasta bäckenet. Prova att ligga på sidan med kudde eller täcke mellan lår, knän och anklar, och gärna en stadig kudde vid ryggen. Om du inte blir illamående eller yr av det, kan du ligga på rygg med ett hoprullat täcke under knäna.  
  • Använd släta, lite glattare sängkläder och detsamma med pyjamasen. Då blir det lättare att röra sig i sängen. Och gå i och ur sängen i sidläge.  

2. Illamående

Graviditetsillamående kännetecknas av kräkningar och dålig matlust. Omkring 80 procent av alla gravida är illamående i början av graviditeten. Cirka hälften kräks. Graviditetsillamående kan uppstå när som helst på dagen, inte bara på morgonen. Graviditetsillamående är i regel helt ofarligt, men ha koll på vikten och prata med läkare eller barnmorska om illamåendet. Det ger som regel med sig efter tre månaders tid, men några få kvinnor är fortsatt illamående efter vecka 20.  

Goda råd vid graviditetsillamående  

  • Ät små, frekventa och kolhydratrika måltider. Se till att ha någon mat, till exempel torra kex, bredvid sängen så att du kan äta lite innan du står upp.  
  • Undvik kraftig och fet mat. Stekt, kryddad mat rekommenderas inte heller.  
  • Se till att dricka mycket vatten och annan vätska, men undvik kaffe.  
  • Sätt dig ned efter att du har ätit.  
  • Ta det lugnt så mycket som möjligt och undvik hastiga rörelser, men se till att få lite motion och frisk luft varje dag.  
  • Antihistamin kan hjälpa, men du bör inte använda andra läkemedel mot illamående. Prata med din läkare om detta.  

3. Sammandragningar

Livmodern har sammandragningar under hela graviditeten. Du märker i regel inte det i början, men de blir kraftigare allt eftersom månaderna går. Efter vecka 32, när du är höggravid, känner du i regel av sammandragningarna väl genom att magen stramas åt och blir spänd utanpå. Några blir varma, får snabbare puls och har lite svårare att röra sig när de har sammandragningar. Sammandragningar är inte farliga och leder vanligtvis inte till för tidig förlossning, men de kan vara svåra att särskilja från äkta värkar.  

Bra tips vid sammandragningar

  • Ta det lugnt när sammandragningarna kommer.  
  • Lyssna till kroppen. Överansträng dig inte.  
  • Sammandragningar ändras ofta om du lägger dig ner eller byter ställning.  
  • Kom ihåg att sammandragningarna ska vara där. De visar att din kropp gör sig redo för förlossningen.  

4. Trötthet

De första månaderna av graviditeten känner många sig väldigt trötta. Vissa känner att de nästan inte tar sig igenom dagen, medan andra bara blir trötta på kvällen. Tröttheten kan skyllas både på hormoner och den psykologiska stressen vid känslan över att man ska bli föräldrar.  

Bra råd vid trötthet

  • Undersök blodvärdet för att försäkra dig om att tröttheten inte beror på järnbrist.  
  • Lägg dig tidigt. Vila på dagen.  
  • Om du jobbar skift/nattetid bör du ta upp detta med din läkare. Du har rätt till förändrade arbetsuppgifter och underlättnad från arbetsgivare, men i vissa fall är sjukskrivning nödvändigt.  
  • Har du flera barn som kräver uppmärksamhet: Prova att skaffa avlastning så att du får vila.  

5. Förstoppning

Många gravida kämpar med trög mage eller riktigt förstoppning under graviditeten. Förstoppning beror på hormonell påverkan, men påverkas också av en rad faktorer som du lyckligtvis kan göra något åt.  

Bra råd vid förstoppning 

  • Ät fiberrik mat som grova spannmålsprodukter, grönsaker och frukt – och drick samtidigt mycket.  
  • Se till att du får regelbunden motion. Även om du bör undvika väldigt hård träning är lätt till medelhård träning bara bra även när du är gravid. Eller så kan du gå en halvtimmes promenad.  
  • Drick mycket vatten, speciellt tillsammans med fiberrik mat.  
  • Byt ut vanlig mjölk till sura mjölkprodukter som Biola, kärnmjölk och yoghurt.  

Tumregler vid graviditetsbesvär:

  • Om foglossningen upplevs som smärtsam och hämmande bör den behandlas. Detta kan förekomma de första veckorna eller fjärde till femte månaden.  
  • Gå till kiropraktor om bäckenlåsning uppstår.  
  • De första tre månaderna kan komma med illamående, medan några upplever detta längre. Undvik vissa matvaror och ta det lugnt.  
  • Sammandragningar kan vara jobbiga och skiljer sig från riktiga värkar, men sammandragningar är inget farligt.  
  • Du kan känna dig tröttare under graviditeten, och det är vanligt att få trög mage eller förstoppning.  

Källor: Svangerskapfødsel og barseltid (Gyldendal), Felleskatalogen, Svangerskapsboka, helsenorge.noNorsk Helseinformatikkkiropraktikk.no