Kategori:

Kost

Kategori:

Kost

De 10 nyttigaste grönsakerna

Alla vet att grönsaker är nyttigt, men vissa sorter är nyttigare än andra. Här är de nyttigaste grönsakerna.

barn som äter
Grönsaker är viktigt för både stora och små! Foto: iStock

De flesta känner till att vi ska äta 5 om dagen – och att det gäller både frukt och grönsaker.

Samtidigt visar siffror från folkhälsomyndigheten att endast 20 procent av den svenska befolkningen äter den mängd frukt och grönt per dag som rekommenderas.

Frukt, bär och grönsaker smakar mycket gott, så det är inte så svårt att följa dessa rekommendationer, men vi måste bestämma oss för att faktiskt göra det.

Grönsaker är en viktig del av vår kost, och innehåller mycket näring som kroppen behöver. Om du äter tillräckligt med frukt och grönt, ger det en rad hälsofördelar, och du kan förebygga livsstilssjukdomar så som övervikt, hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes typ 2 och vissa former av cancer.

Så kom ihåg att äta lite frukt och grönsaker till alla måltider och använd dessa som mellanmål – det är så enkelt.

De tio nyttigaste grönsakerna:

1. Broccoli

Denna grönsak är proppfull med antioxidanter som bidrar till att reducera risken för mag-, lung- och ändtarmscancer. Den kan också hjälpa dig mot förkylningar och influensa, då den är rik på betakaroten, vitamin C och folat.

2. Brysselkål

Är du gravid bör du äta extra mycket brysselkål då den är full av vitamin C och K, samt fibrer, kalium och Omega 3-fettsyror.

3. Morötter

Morötter är bra för ögon, hud och hår. Den är också mycket rik på vitamin A samt vitamin C, som skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar.

4. Tomat

En tomat är tekniskt sett en frukt, men vi använder den ofta som en grönsak. Dessa är fulla av lykopen (bra för immunförsvaret), och är kända för sina cancerbekämpande förmågor. De är proppfulla av vitaminer, håller blodtrycket i schack, och reducerar antalet fria radikaler i våra kroppar.

5. Squash

Om du äter squash får du i dig viktiga näringsämnen så som vitamin C, kalium, magnesium, fibrer och betakaroten. Det är också bra för dem som lider av astma, osteoartrit och artrit.

6. Sötpotatis

Denna rotsak innehåller vitamin A och C, utöver mangan (viktigt för tillväxt och underhåll av hud, ben, leder och brosk, och upprätthåller en normal blodsockernivå). Sötpotatisen är bra mot cancer, och är en bra källa till fibrer och järn. Den ger dig energi och bidrar till normal matsmältning.

7. Aubergine

Bra för hjärtat och rik på antioxidanter som exempelvis nasunin (ett unikt ämne som skyddar hjärncellerna mot skada). Aubergine har ett högt innehåll av fibrer och kalium, och forskare menar att den kan reducera risken för att drabbas av stroke och demens.

8. Paprika

Innehåller massvis med bra näringsämnen, så som exempelvis lykopen och folsyra. Äter du paprika varje dag kan det reducera risken att utveckla olika former av cancer.

9. Spenat

Fullspäckad av nästan alla vitaminer och näringsämnen som kroppen behöver. Enligt forskare kan en person som äter mycket spenat vara bra rustad mot allt från hjärtsjukdomar till cancer, artrit och benskörhet.

10. Lök

Lök är bra för människor som lider av (eller som löper stor risk att utveckla) benskörhet. Detta beror på att den innehåller ett ämne kallat GPCS, som bromsar kroppens förlust av kalcium. Den är också rik på vitamin C och folat, som är bra i kampen mot hjärtsjukdomar och diabetes.

Tumregler för intag av grönsaker:

  • Få i dig tillräckligt med grönsaker för att förebygga farliga sjukdomar.
  • Grönsaker kan ätas som en måltid i sig, mellanmål och som tillbehör.
  • Gravida behöver få i sig grönsaker, speciellt de som innehåller viktiga vitaminer: vitamin C och K, samt fibrer och Omega 3-fettsyror.
  • Vissa typer av cancer, diabetes, artrit, osteoporose, demens och stroke är bland de sjukdomar som kan förbyggas av intag av olika typer av grönsaker.
  • Immunförsvaret gynnas av grönsaker, samt ögon, hud och hår och inte minst hjärnan.