Kategori:

Kost

Kategori:

Kost

Är du trött hela tiden? Detta kan vara orsakerna

Det kan finnas flera anledningar till att du känner dig trött och sliten "hela tiden". Få experternas bästa råd för mer energi och vinst!

trött hela tiden
Visste du att träning kan göra dig piggare? Foto: iStock

De flesta av oss känner av vardagens hektiska liv och slit på kroppen – och det är inte ovanligt att du är trött och sliten efter en lång vecka. Men om du känner dig trött hela tiden är det viktigt att du utesluter att den låga energinivån beror på sjukdom.

Linn Anne Bjelland Brunborg

Näringsexpert Linn Anne Bjelland Brunborg. Foto: Gry Traaen

– Orsakerna till att du känner dig slapp och trött “hela tiden” kan vara många. Det är viktigt att du besöker läkaren för att utesluta någon sjukdom om du inte har hittat någon bra anledning i det du har gjort sista tiden, säger Goda tiders näringsexpert Linn Anne Bjelland Brunborg, och fördjupar:

Att du har sovit dåligt eller för lite, stor arbetspress under en längre period, stora och negativa förändringar privat, utfört särskilt utmattande fysiskt arbete eller aktiviteter och liknande.

Trötthet beror ofta på din livsstil

Enligt Norsk Helseinformatikk kan vi skilja mellan övergående och kronisk trötthet. Medan övergående trötthet ofta beror på livsstilsfaktorer så som för lite sömn, stor arbetspress eller kraftig fysisk aktivitet har personer som plågas av kronisk trötthet en nästan konstant känsla av trötthet som ofta byggs upp under lång tid, och som dränerar dig på energi och mental kapacitet. På denna nivån påverkar tröttheten både ditt känslomässiga och psykologiska tillstånd.

Många av oss besöker en läkare när vi känner oss trötta och slitna för att få råd och hjälp eller för att utesluta att det ligger någon sjukdom bakom. Vissa gånger är trötthet ett tecken på ett underliggande mentalt problem som kräver behandling, men i de allra flesta fallen beror tröttheten på en eller flera av dina vanor och rutiner, upplyser Norsk Helseinformatikk.

En typisk livsstilsfaktor som har stor betydelse för vår energinivå är maten vi äter. Brist på vissa vitaminer eller andra näringsämnen kan också ge symptom som trötthet, och exempelvis järnbrist är vanligare i Sverige än vad många tror. Det gäller speciellt kvinnor i fertil ålder.

– Om du inte äter mycket mat som är järnrik kan det vara bra att öka intaget något. Mat som är bra källor till järn är bland annat kött, leverpastej, grova spannmålsprodukter och gröna bladgrönsaker, understryker Bjelland Brunborg.

Därför är du trött och sliten

Det är helt normalt att vara mer trött under vissa perioder av livet. Norsk Helseinformatikk förklarar att orsaken vanligtvis hittas inom tre områden: livsstilsfaktorer, medicinska tillstånd eller psykologiska problem:

Livsstilsfaktorer som kan påverka energinivåerna och ge trötthetskänsla är:

  • Högt alkoholintag eller missbruk
  • Stort intag av kaffe
  • Krävande fysisk aktivitet
  • Inaktivitet
  • Sömnbrist
  • Biverkningar av mediciner
  • Dåliga matvanor

Psykologiska tillstånd

Trötthet är ett vanligt symptom vid mentala hälsoproblem, som:

  • Ångest
  • Depression
  • Sorg
  • Stress

Medicinska tillstånd:

  • Infektioner av olika slag
  • Låg ämnesomsättning, hög ämnesomsättning eller diabetes
  • Njursvikt, hjärtsvikt och cancersjukdomar
  • Njursvikt, hjärtsvikt och cancersjukdomar
  • Celiaki
  • Kroniskt utmattningssyndrom
  • Dålig fysisk kondition, övervikt
  • Undernäring
  • Och fler sjukdomar som du kan läsa mer om här.

Få mer energi!

Lyckligtvis finns det bra råd till dig som känner dig trött hela tiden och vill ha mer energi i vardagen. Visste du förresten att träning kan göra dig piggare?

– Ofta skippar vi träningen när vi är trötta. När vi tränar producerar vår kropp endorfiner, ofta kallade lyckohormoner, och de gör oss mer uppåt och pigga efter träning. Så ta gärna en promenad eller gör något aktivt som du tycker om när du är trött, så kommer du må mycket bättre efteråt.Linn Anne Bjelland Brunborg

Goda tiders näringsexpert understryker också vikten av att ha jämna och bra kostvanor med mat som håller dig mätt länge – och som även bidrar till att kroppen får mer energi.

Det är till exempel viktigt att börja dagen med att äta en balanserad och bra frukost. Fullkornsprodukter, grönsaker, bönor och linser bidrar till ett stabilt blodsocker och innebär en mer jämn energi under dagens lopp. Kom ihåg grönsaker, frukt och bär till alla måltiderna, och skippa snabba kolhydratskällor som vitt bröd, godis och fikabröd till vardags. Dessa ger en snabb blodsockerstegring och kan göra dig okoncentrerad, påpekar Bjelland.

De flesta vet att för lite mat eller en dålig kosthållning kan ge oss känslan av att vara trött och sliten hela tiden, men visste du att du får samma effekt av att dricka för lite? När du är uttorkad bli du nämligen fortare trött, förklara näringsexperten.

– Slarv med vätskeintag kan i slutändan gå ut över prestationerna – på skolan, i jobbsammanhang och om du ska träna. Att vara törstig är inte ett bra mått på en bra vätskebalans – eftersom denna känsla först kommer när vi är rejält uttorkade. Att dricka regelbundet är en vanesak, en vattenflaska bör vara en naturlig följeslagare under dagen, tipsar Brunborg.

Tips för mer energi:

  • Se till att få tillräckligt med sömn – arbeta in bra sömnrutiner.
  • Ät tillräckligt med riktig mat. Börja dagen med en balanserad och bra frukost.
  • Fullkornsprodukter, grönsaker, bönor och linser bidrar till ett stabilt blodsocker och ger en mer stabil energinivå under dagens lopp.
  • Kom ihåg grönsaker, frukt och bär till alla måltiderna.
  • Skippa snabba kolhydratskällor som vitt bröd, godis och bullar till vardags.
  • Drick tillräckligt med vatten.
  • Kolla med läkaren att du inte har vitaminbrist. Speciellt din nivå av järn är viktig!
  • Besök läkare om du inte hittar några logiska förklaringar till att du är trött och sliten.
  • Sök hjälp om du känner dig nedstämd, rädd eller orolig.

Källa: Goda tiders näringsexpert Linn Anne Bjelland Brunborg.