Skribent:
Kategori:

Kost

Skribent:
Kategori:

Kost

Vitaminer du behöver för ett sunt hår och starka naglar

En varierad och balanserad kost är viktigt för hela kroppen, även för hår och naglar. Men vilka vitaminer bör du få i dig för att få ett sunt hår och starka naglar? Vi har kollat med både näringsexperten och frisören.

vitaminer för hår och naglar
Är du noga med att få i dig tillräckligt med frukt, bär och grönsaker, rikligt med vatten och bra protein behöver du knappast kosttillskott för att få ett sunt hår och starka naglar, förklarar näringsexperten.

Både hår och naglar behöver vitaminer för att bli starka, men vitaminer för hår och naglar är även vitaminer för resten av kroppen – du behöver rikligt av dem, men samtidigt inte för mycket.  

Lise Holm Glad

Plusstid-experten Lise-Holm-Glad. Foto: Privat

– De allra flesta får det de behöver genom en normal kost. Om du är frisk och mår bra, behöver inte håret vitaminer, säger Lise Holm-Glad, Plusstids hårexpert och VD för Defines frisörteam  

Plusstids expert Linn Anne Bjelland Brunborg håller med.  

– En varierad och balanserad kost är viktigt för en sund och frisk kropp. Det gäller även hår och naglar, säger hon.  

Brunborg har en doktorsexamen i näringslära från universitetet i Bergen och det nationella institutet för närings-, fisk- och skaldjursforskning (NIFES) och hon rekommenderar att se över hur mycket vatten du dricker samt om du äter tillräckligt varierat med frukt, bär och grönsaker.  

Bra källor i maten

Näringsexpert Linn Anne Bjelland Brunborg. Foto: Gry Traaen

De flesta vitaminer spelar en viktig roll, direkt eller indirekt när det kommer till ett starkt och välmående hår. Det är framför allt viktigt med vitamin A, flera av B-vitaminerna samt vitamin C.  

– Det finns inget hokuspokus, utan det följer ganska precist de kostråd vi får från myndigheterna, säger Brunborg och sammanfattar kostrådet på följande sätt:  

  • Frukt, bär, grönsaker och baljväxter innehåller ett stort antal viktiga vitaminer och mineraler.  
  • Grovt bröd och korn innehåller mineraler, inklusive järn.  
  • Magra köttprodukter och leverpastej innehåller mycket järn, vitamin B12 och proteiner.  
  • Fisk innehåller protein och fet fisk bidrar också med vitamin A.  

A-vitaminer

Får du i dig tillräckligt med A-vitaminer ser de också till att hudbottens hårproducerande celler fungerar som de ska.  

I Norge är det sällan man lider brist av vitamin A, förklarar näringsexperten. De flesta äter tillräckligt av till exempel morötter, fet fisk, gröna grönsaker och lever för att täcka behovet av vitamin A.  

Tänk på att inte få i dig för mycket av den här sortens vitamin, framför allt om du är gravid  

Du kan kolla hur mycket av en vitamin eller ett näringsämne specifika matvaror innehåller på matvaretabellen.no  

B-vitaminer

För att bygga upp de röda blodcellerna som ska transportera runt syre till kroppens celler behövs B-vitaminer. Det är vitaminer som ser till att hudbottens celler kan producera friskt hår, minska håravfall och ge optimalt med tillväxt, förklarar Brunborg 

C-vitamin

Vitamin C ser till att bindväven runt hårcellerna är i bra skick och verkar därmed indirekt när det kommer till välmående hår, säger näringsexperten.  

Proteiner

Det är proteiner som är byggstenarna för både hår och naglar. Därför är det även viktigt att få i sig tillräckligt med protein av rätt kvalitet.  

– För de flesta av oss täcker kosten det här behovet.  

Vatten 

Även vatten är viktigt för att försäkra sig om ett välmående hår. Vattnet i kroppen bidrar till att transportera de viktiga näringsämnena till cellerna som ska bilda nytt hår, förklarar Brunborg 

Om du tappar mycket hår

Hon försäkrar att få av oss får i oss för lite mineraler och vitaminer i Norge, men det finns några få undantag. Järnbrist är den vanligaste mineralbristen. Framför allt hos barn och unga kvinnor och det kan påverka hårkvaliteten negativt.  

Zinkbrist kan förorsaka symptom som ökat håravfall och mjäll, eftersom zink är viktigt för hud och sårläkning. Kopparbrist kan ge ökat håravfall och försvagade hårstrån. Men zink- eller kopparbrist är inte vanligt, säger Brunborg 

Om du tappar onormalt mycket hår – mer än 100 – 500 hårstrån om dagen – och misstänker att du kan ha låga mineralnivåer i kroppen kan du be din läkare att mäta nivån för koppar, zink och järn i blodet.  

Fem snabbfakta för ett välmående hår och starka naglar  

  1. De flesta av oss får i oss tillräckligt av de viktiga vitaminerna, mineralerna och proteiner som håret behöver genom maten.  
  2. Vitamin A, B och C är särskilt viktiga för hår och naglar.  
  3. Proteiner är byggstenar för både hår och naglar och du bör välja proteiner av bra kvalitet.  
  4. Du bör inte ta kosttillskott utan att först ha fått konstaterat en brist i samband med ett blodprov hos läkaren.  
  5. Se till att få i dig tillräckligt med vatten, frukt och grönt.