Kategori:

Hudvård

Kategori:

Hudvård

Svettas du mycket? Detta kan vara orsakerna och så kan du lösa problemet

Svettas du mycket? Och besväras du speciellt under nätterna? Det finns flera orsaker till att du svettas på natten. Kolla experternas bästa tips, mat du bör undvika och vad du kan göra själv utan mediciner.

Illustrationsbild av kvinna som svettas
Är du en av många som svettas om nätterna? Det finns flera faktorer som spelar in, men du kan faktiskt minska svettningen genom att göra några förändringar. Foto: iStock

Att svettas är en naturlig process där kroppen försöker att upprätthålla mesta möjliga stabila kroppstemperatur. Med andra ord kommer svettningen att öka i situationer där

Line Marie Krogsgård

Line Marie Krogsgård är Plusstids hudexpert.

kroppstemperaturen stiger. Men även i stressade situationer kan några märka att svettningen ökar – vilket är en helt naturlig funktion, upplyseNorsk HelseinformatikkMen varför svettas vissa på natten?  

Svettas på natten  

Om du är en av de som ofta vaknar genomvåt av svett, behöver det inte nödvändigtvis betyda att du har lite för mycket att göra på jobbet eller för många bekymmer på hemplan.  

– Det finns flera faktorer som spelar in här, bland annat sjukdom, arv, feber, lågt blodsocker (diabetes), värme, hormonbalans i samband med övergångsålder (svettningar både på natt- och dagtid), pubertet, graviditet, vissa sorters mediciner, stress, ångest eller oro, förklarar Plusstids hudexpert Line Marie Krogsgård.  

Lyckligtvis finns det flera råd du kan prova innan du tar till mediciner enligt Krogsgård.  

– Tänk på din omgivning! Hur är ditt sovrum? Ha det lugnt och kyligt i sovrummet. Köp eventuellt en fläkt till sovrummet och sov i något enkelt och lätt. Det kan vara bra att undvika alkohol och kryddad mat. Och stressa mindre, råder hudexperten.  

Svettas mycket  

Mängden svett som produceras varierar från person till person. Enligt Norsk Helseinformatikk orsakas svett av stress och känslor som vanligtvis förknippas med händer/fötter, ansikte och underarmar. Medan svettning på grund av ökad temperatur ofta är mer generellt och över hela kroppen. Vissa har förmodligen också arvsanlag för kraftig svettning, det gäller speciellt personer som har besvär med svettning i handflator och fötter.  

Krogsgård rekommenderar personer som besväras att vara noggranna med regelbunden duschning för att förebygga stark lukt.  

– Att rådfråga en läkare är något som rekommenderas. Det beror på graden av svettningarna och hur plågsamma de är för dig. Men undgå det som triggar svettningarna, säger hudexperten och förklarar vidare:  

– Stark mat och kryddor (chili) är välkända triggers. Även koffein och alkohol har visat sig bidra till ökad svettning. Det kan vara bra att undvika tajta, syntetiska textilier om du plågas av svettning och lukt. Välj hellre tunna och lediga plagg som ger huden mer luft. Svarta textiler gör svettningar i armhålorna mindre synliga.  

Behandling mot svett  

Det allra bästa är självklart att göra något åt det underliggande problemet som orsakar svettningarna, så att svettningen kan normaliseras. Om det inte är möjligt eller du har besvär med svettningar utan att det finns en känd orsak – finns det lyckligtvis råd och tips du kan prova på om vi ska tro hudexperten.  

– Antiperspiranter rekommenderas för att minska obehaglig kroppslukt och den minskar också svettmängden, men hur effektiva de är varierar från person till person. Det är inte heller alla som tål dem, påpekar Krogsgård.  

Antiperspiranter kan nämligen skapa irritation eller kontakteksem (röd, kliande och svullen hud), enligt Norsk Helseinformatikk.  

– Deodoranter är lite snällare mot huden och de kan vara en lösning om du inte tål antiperspiranter, fortsätter hudexperten.  

Råd till dig som svettas på natten:  

  • Svettning på natten kan bero på sjukdom, arv, feber, lågt blodsocker (diabetes), värme, hormonell obalans i samband med övergångsålder, pubertet, graviditet, vissa sorters mediciner, stress, ångest eller oro.  
  • Besök läkare för att utesluta en eventuell sjukdom om du har allvarliga besvär.  
  • Se till att det är lugnt och kyligt i sovrummet.  
  • Köp en fläkt till sovrummet och klä dig i något tunt och ledigt när du sover.  
  • Undgå eller reducera intaget av alkohol och kryddad mat.  
  • Hos några kan det hjälpa att skära ner på koffeinintaget.  
  • Stressa mindre – testa 8 yogaövningar som ger lugn i själen!  
  • Var noggrann med att duscha regelbundet för att förebygga stark lukt.  
  • Använd antiperspiranter eller deodoranter på dagtid.  
  • För dig som har allvarliga besvär kan även dessa behandlingarna vara en möjlighet: jontofores (ström används för att införa läkemedel i huden), botox, kirurgi eller Antikolinergika (en grupp mediciner mot andra tillstånd men som kan ha inverkan på din svettning, särskilt om det handlar om ökade svettningar på hela kroppen.)  

Källa: Plusstids hudexpert Line Marie Krogsgård och Norsk Helseinformatikk