Skribent:
Kategori:

Städtips

Skribent:
Kategori:

Städtips

Städtipsen som gör succé

Livet är för kort för att leta och städa. Låt oss få ordning på systemen en gång för alla!

städa tips
Kaos i hemmet? Få med barnen på storstädningen! Foto: iStock
städexpert Eva Isachsen

Eva Isachsen är städexpert och inredningsarkitekt på ”Rom for sjelen AS”. Foto: Marianne Otterdahl Jensen.

Städning och träning har vissa likheter. Det är kanske inte så himla roligt, tröskeln kan vara svår att komma över, men i regel går det bra när man väl är igång. Och känslan efteråt – den är riktigt härlig!  

Planering, sortering och organisering

Städa mig hit och städa mig dit. Det skrivs böcker, arrangeras kurser och görs tv-serier om städning nu för tiden, och det verkar som att många fler har blivit smittade av städningsbaciller. Vad händer?  

– Vi har länge blivit bombarderade med allt vi måste köpa och ha, och många av oss börjar att bli mätta. Många har stannat upp, och börjat tänka på konsumtion och återanvändning, och fler och fler ser att vi inte kan hålla på så längre. Vårt jordklot tål inte det, säger Eva Isachsenstädexpert och inredningsarkitekt på inredningsföretaget ”Rom for sjelen AS 

Hon och hennes kollega Line Marie Skaget håller kurser, föreläsningar, skriver böcker och erbjuder professionell städhjälp. De har lanserat städmetoden “städglädje” och det är speciellt tre nyckelord som är viktiga i denna metod: planering, sortering och organisering. Städglädje-teamet råder sina kunder till att shoppa mindre, ge bort det de inte behöver och hellre ta vara på det de verkligen bryr sig om. Bra för plånboken – bra för jorden!  

– Målet med städningen är inte nödvändigtvis att göra hemmet perfekt, utan att bidra till att göra vardagen mer funktionell, harmonisk och mindre stressande och frustrerande, säger Isachsen 

Klädkaos och små hallar

Även om vi är bra på att ge bort har vi ändå många saker. Vi stökar ner och städar, och stökar ner igen. Genom åren har “Städglädje” hjälpt många familjer med just att planera, sortera och organisera, och de vet var skon klämmer i hemmen 

– Människor har olika utmaningar beroende på vilket stadie i livet de befinner sig. Men även om par och småbarnsfamiljer ofta har olika utmaningar är det vanligtvis några saker som de flesta har gemensamt: Det är speciellt logistiken runt kläder, samt små, stökiga hallar, som är huvudutmaningen i de flesta hem, säger Isachsen 

– Vad ska vi göra med allt denna röra?  

– Mycket av hemligheten för att få ett hem utan stök ligger i god planering och organisering. Se till exempel på köket. Köket är ofta effektivt organiserat i de flesta hem, med bestämda platser för knivar och gafflar, glas och skålar. Den tankegången kan man med fördel överföra till resten av huset. Alla saker måste ha en plats, och alla i familjen måste veta var sakerna bor. Ett tips är att märka lådor och askar med vad de innehåller så blir det enklare både att städa och hitta, säger Isachsen och lägger till:  

– Det är typiskt svenskt att ha det mysigt. Vi vill gärna ha det skönt och varmt, och vi gillar att ändra i hemmen efter årstiderna. Vi gillar inte heller att kasta saker, och det betyder att vi har extra många ägodelar. Detta kan göra det till en utmaning att hålla det städat, men det är inte omöjligt. Vi behöver faktiskt inte vara minimalister för att ha det städat.  

städad entré

Entréerna är en utmaning att hålla städad. När allt har en bestämd plats blir det lättare att hålla ordning. Foto: Line Marie Skaget

Få med barnen i städningen

Det är ingen hemlighet att det blir extra stökigt när det finns barn i huset. Många småbarnsfamiljer lever i ett kaos av kläder, disk, leksaker, spel och laddningssladdar. När Eva Isachsen är hemma hos barnfamiljer som behöver “städhjälp” råder hon dem allra först till att samlas för ett familjeråd för att gå till botten med vad de ser som ett problem.  

– När jag är hemma hos folk, försöker jag få dem att se hemmet som en helhet. Första uppgiften är planering och att klargöra behov. Jag råder dem till att ha ett familjemöte där de diskuterar hur de har det och hur de drömmer om att ha det. Vad behöver vi och vad kan vi ge bort? Ett tips som fungerar bra är att få med barnen på “tusen och en sak” -uppgiften för att till exempel låta dem placera post-it-lappar på saker de önskar att göra sig av med. När man är eniga om vad som ska ges bort och vad som ska behållas blir det mindre krångligt och frustrerande. Dessutom tycker barnen att det är roligt.  

Det är smart att involvera barnen i städningen. Några familjer arrangerar städlördag eller städsöndag – samt inspirerar barnen till att städa inför en födelsedag eller jul.  

– Arrangera gärna “städlördag” när det behövs. Håll inte på för länge, och locka alla med en liten uppmuntran, så blir barnen motiverade till att vara med. Ett annat tips är att motivera barnen till att städa bland sina saker inför jul och födelsedag. Ställ fram en låda och be barnen att ta fram det de vill ge bort för att ge plats till nya leksaker, säger Isachsen och understryker:  

– Och tänk på: När barnen har lagt det de ska i lådan och är helt säkra på att de vill skänka det vidare är det smart att köra bort lådan direkt. Annars kommer lådan bli stående och samla damm och annat skräp!  

kläder i lådor

Kläder i vägen: En undersökning visar att vi inte använder 80 procent att sakerna vi har. Många av oss använder alltså bara 20 procent av kläderna vi äger, medan resterande kläder bara hänger där. Inte konstigt att det blir stökigt i lådor och skåp. Foto: Line Marie Skaget

Lust att städa? Tipsen är succé:

Planera, planera, planera  

Planera väl. Börja med att skaffa städprodukter, förvaringslådor och sopsäckar. Se också till att ha lite mat och dricka tillgängligt så att du slipper ta pauser när du väl är igång.  

Börja med det lilla

Börja med något som är lättöverkomligt, till exempel köksredskap eller kökslådorna. Det ger snabba resultat och motiverar dig till nästa uppgift. Börja med att organisera bestick, soppåsar eller kryddor i egna lådor och glas och koppar på bestämda ställen, det blir lättare att hitta det du letar efter. Denna tankegång kan lätt överföras till resten av huset.  

Sortering “kasta, ge bort och behålla”

Nästa steg kan till exempel vara en garderob. Ta ut allt innehåll i skåpet och samla alla kläder och textiler på golvet eller på ett stort bord. Ta fram lådor och sopsäckar och lägg i närheten. Märk lådorna och säckarna. För små kläder hamnar i “ge bort-lådan”, de utslitna kläderna hamnar i sopsäcken och det som ska behållas låter du ligga på bordet. Därefter tar du plagg för plagg, och sorterar byxor i en låda och tröjor i en annan. Var noga med att köra bort det som ska ges bort eller kastas på en gång.  

Småsaker för sig 

Det är smart att sortera småsaker som trosor, strumpor och strumpbyxor i mindre korgar eller lådor som du placerar i byrålådan. På så sätt blandas de inte och det blir lättare att hitta i morgonstressen.  

Hellre häng än släng  

Häng skjortor, kjolar, blusar och det som kan hängas på galgar och sortera efter färg. Ju smalare galgar du har, desto mer plats får du i garderoben.  

Återvinning är viktigt

När det gäller böcker, kläder och leksaker: Det är bra både för miljön och plånboken att ge bort eller sälja det du inte längre har användning av.  

Arv, arv och mer arv

Många har plötsligt vinden full av lådor med arvgods efter föräldrar och mor/farföräldrar, och funderar över vad som ska slängas, ges bort eller behållas. Vad sägs som att byta ut din vardagsservis mot den gamla servisen efter din farmor? Eller vad sägs som att fotografera bilder och brev och lagra dem digitalt istället för att de ligger och dammar i förrådet? Ta vara på det du verkligen bryr dig om och som har ett affektionsvärde, och ge bort resten.  

Städtrenden:

Vi städar som aldrig förr. Trenden kom igång på allvar med den japanska städ- och organiseringskonsulten Marie Kondo. Hon har skrivit flera böcker om städning och organisering, som har sålt många miljoner exemplar och blivit översätta från japanska till fler än 40 språk. Nu går tv-serien “Konsten att städa med Marie Kondo” på Netflix, och här hjälper den världsberömda städexperten olika familjer med att städa och få ordning i vardagen.  

I Norge har den före detta journalisten och programledareSynnøve Skarbø blivit landets städdrottning efter att ha gett ut flera böcker och varit programledare i olika städ- och inredningsprogram på TV. Även Eva Isachsen och kollegorna i “Städglädje” gör succé med föreläsningar, kurser och inte minst med boken “Städglädje”.